MUSHROOM MODELS AS A MEANS OF LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.19136/kuxulkab.a29n64.5951Keywords:
Collection, Fungal exposure, Social knowledge, SkillsAbstract
Handmade three-dimensional models are an essential learning tool for students at any educational level. For the undergraduate students in biology at the Academic Division of Biological Sciences, the use of these elements has been very useful, where imagination and creativity are reflected in the beauty of many specimens. During the fabrication of the fungi models the student acquires general and specific knowledge about the fungi kingdom, can easily recognize the typical structures that define these organisms, and discern between the various groups found in the fungi kingdom. In general, the paper describes the importance of the fungal models handmade by biology students and the outreach they generate inside and outside the classroom.
Downloads
References
Acevedo-Díaz, J.A.; García-Carmona, A.; Aragón-Méndez, M.M. & Oliva-Martínez, J.M. (2017). Modelos científicos: significado y papel en la práctica científica. Revista Científica, 30(3): 155–166. https://doi.org/10.14483/23448350.12288
Adúriz-Bravo, A. & Morales, L. (2002). El concepto de modelo en la enseñanza de la física: consideraciones epistemológicas, didácticas y retóricas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 19(1): 76−89. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/9296
Chamizo Guerrero, J.A. (2010). Capítulo 1, Los modelos en la enseñanza de las ciencias. En: Charrizo Guerrero, J.A. & García Franco, A. (Coords.); Modelos y modelaje en la enseñanza de las ciencias naturales (pp. 13-18). Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). ISBN 978-607-02-1409-7. https://hdl.handle.net/20.500.12799/4900
Islas, S.M. & Pesa, M.A. (2003). Concepciones de expertos acerca de modelos científicos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2(2): 102–111. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4146
Martí, J.A.; Heydrich, M.; Rojas, M. & Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, 46(158): 11–21. https://www.redalyc.org/pdf/215/21520993002.pdf
Mayén Camarena, N.A. (2013). El estudio de la cartonería mexicana como elemento tridimensional en el diseño gráfico: el arte popular mexicano (Tesis de Maestría en Artes Visuales). Escuela Nacional de Artes Plásticas, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). https://hdl.handle.net/20.500.14330/TES01000693686
Pérez Carmona, M.C.; Tannuré Godward, B. & Maldonado, H.F. (2015). Desarrollo de un modelo físico que posibilitó la implementación de un Modelo Pedagógico dentro de un curso de Física. Revista de Enseñanza de la Física, 27(2): 379−383. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/12677
Rodríguez Cuervo, L.S. (2021). Modelos físicos como aprendizaje basado en proyectos en mecánica de suelos en tiempos de COVID-19. Sinergias Educativas, 5(4): 1–14. https://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/153
Scalfani, V.F. & Sahib, J. (2013). A model for managing 3D printing services in academic libraries. Issues in Science and Technology Librarianship, (72): 1–13. https://doi.org/10.29173/istl1571
Vega Pérez, J; Calderas Patiño, G. & Vega García, J. (2009). Investigación didáctica mediante prototipos como herramienta de aprendizaje de física (Memorias del IV Congreso Internacional de Innovación Educativa, 14 al 16 de octubre; pp. 260-268). México. ISBN 978-607-414-108-5. https://www.repo-ciie.dfie.ipn.mx/IV.php
Vygotski, L.S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (Mind in Society, The development of higher psychological processes; Cole, M.; John-Steiner, V.; Scribner, S. & Souberman, E. (Eds.); Furió, S. (Trad.); 3ra ed.; p. 230). Crítica Barcelona. ISBN: 978-84-8432-046-4. https://saberespsi.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/09/vygostki-el-desarrollo-de-los-procesos-psicolc3b3gicos-superiores.pdf
Wassermann, S. (1994). El estudio de casos como método de enseñanza (Introduction to case method teaching: a guide to the Galaxy; Negrotto, A. (Trad.); p. 313). Amorrortu editores. ISBN: 950-518-804-8. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24646w/T2_R01.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kuxulkab'

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Los autores que publiquen en Kuxulkab' aceptan las siguientes condiciones como política de acceso abierto:
- Que conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribucion de "Creative Commons", que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- El autor puede realizar otros acuerdos contractuales independientes o adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, como por ejemplo incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que se indique claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.